-Long time no see- - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Anouk Nabuurs - WaarBenJij.nu -Long time no see- - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Anouk Nabuurs - WaarBenJij.nu

-Long time no see-

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

27 November 2012 | Kenia, Kisumu

Hello you,

Pole, dit verhaal heeft erg lang op zich laten wachten en is dan ook maar een kleine update van alles wat ik afgelopen tijd heb meegemaakt. Even een snelle update vanuit Kisumu voordat we starten met het afronden van ons onderzoek bij Temak! Afgelopen drie weken zijn bijna niet te omschrijven. Vooral omdat ik het zo druk heb gehad dat ik het ook bijna niet meer weet te omschrijven.. ;)

Drie weken geleden zijn we gaan varen op het Victorialake. We gingen het water op om Hippo’s te spotten en na 10 minuten zoeken hadden we ze al gevonden. Goed verscholen onder water, op nog geen 5 meter afstand. Indrukwekkende beesten! Dit was niet het enige wat we konden zien bij Victiorialake, er waren namelijk ook heel wat mannen zich aan het wassen aan de waterkant.. ook indrukwekkend, vooral qua formaat ;)

Afgelopen donderdag zijn we naar de vrouwengevangenis in Kisumu geweest. Een vermoeiende en ook wel een beetje spannende dag. Je gaat namelijk wel naar een plek, waarvan je verwacht dat het ontzettend zielig en verschrikkelijk is. Daar aangekomen zag het er “best leuk” uit. Ze hadden bloemetjes, bankjes neergezet en overal waren waterpompjes. De vrouwen droegen allemaal dezelfde ‘boevenpakken’ en sommige hadden een erg trieste, aandoenlijke blik, dit gaf wel een ander gevoel dan “best leuk”. We hadden een muziekinstallatie meegenomen, wat nagellak en last but not least (mede mogelijk gemaakt door lieve sponsors) boterhammen met boter, thee, melk en suiker! Dit zorgde voor wat ontspanning in de sfeer en zo konden we gezamenlijk toch nog wat doen aan deze ene dag in het leven van deze vrouwen in de cel. Het gekke is dat de vrouwen hun kinderen meenemen naar de gevangenis. Dat wil dus zeggen dat deze kinderen hun leven starten in ‘gevangenschap’. Al met al.. toch een ‘best leuke’ dag!

Dagelijks doen wij boodschappen op de plaatselijke groentemarkt of in één van de grote supermarkten die ze hier hebben. Afgelopen week mochten we van onszelf naar de grote en ‘luxe’ supermarkt toe om wat extra dingetjes te halen (zoals ijs). Hier aangekomen stonden we te kwijlen voor de vitrine met kaas. Na heel wat domme blondjes vragen over kaas (Waar komt kaas vandaan en wat is brie?) vroeg de medewerkster eindelijk of we een stukje willen proeven. Met een flinke glimlach op ons gezicht en zo blij als een klein kind tijdens Sinterklaastijd, hebben we ieder een mini stukje brie geproefd.. “Gekke kaas hoor, maar wel lekker ;) Volgende week komen we zeker een stukje halen mevrouw!” Kaas is één van de dingen die ik héél erg ga waarderen als ik weer terug ben in Nederland.

Gisteren zijn we op bezoek geweest bij Grace. Dit is de kleuterjuf bij het Nursery schooltje van Temak. Ze woont samen met haar ouders, zus en broertjes op het gevangenis compound. Haar vader is bewaker en woont met al zijn collega’s in één hetzelfde ‘dorp’. We hebben gezamenlijk gekookt en gegeten. We aten Sukuma wiki, Ugali en Minced meat. Echte Keniaanse gerechten en geloof me: het was heerlijk! Bovendien was het erg leuk om te zien hoe primitief ze hier nog koken. Buiten, op kolen en met een houten stok/lepel werd er in de ‘pannen’ geroerd. Een hele gezellig dag waarbij ik mezelf ontzettend welkom voelde binnen het gezin.

Voor de next time: dan beschrijf ik iets over onze reis die gaat beginnen op 11 december en over de Keniaanse bruiloft die we op 9 december mee gaan maken!

Byeeee schatjes!
Liefs Anouk

  • 28 November 2012 - 09:25

    Bram Van Boekel:

    Zo ik heb even alles bijgelezen, klinkt allemaal als een mooie ervaring! De tijd gaat snel, over anderhalve maand ben je al weer terug en dan word ik uit jullie huis gekickt ;). Hier gaat alles goed en als Koen zich aan het wassen is dan is dat ook best indrukwekkend :).

  • 04 December 2012 - 23:32

    Ben En Mientje:

    Dag lieve Anouk, ik hoor het wel je hebt het nog prima naar je zin en het zal niet meevallen om afscheid te nemen van al die kindjes. Verder nog een fijne tijd. Groetjes aan de andere twee meiden. Ben en Mientje

  • 05 December 2012 - 10:51

    Rowan:

    Hartstikke leuk verhaaltje weer!!:) zo zie je nog meer verrassende dingen op het meer;-) Ook leuk om een keer gezien te hebben! haha.. Geniet nog van jullie laatste weekje en daarna nog heel veel van het ronreizen en niet te vergeten Zanzibar!!! (heel veel jaloezie aan deze kant) xxxxxx

  • 19 December 2012 - 16:46

    Noortje:

    ahhh Anoukje, ik lees alles eventjes met terugwerkende kracht want ook hier is het errug druk.
    Ik heb net al gelezen dat het onderzoek is afgerond en de opleiding en de praktijkorganisatie
    erg tevreden zijn. Fijn hoor! Heb je Kenia toch met een goed gevoel kunnen verlaten..
    Over die kaas, haha die miste ik ook joh! Ik Dirk op reis sturen met een stuk kaas voor me, wat denk je
    wordt ie afgepakt bij de douane :( Komt me dus bekend voor jouw gevoel..

    Nu 4 weken lang lekker chillen in Kenia, Zanzibar, Tanzania e.d... Potverdikkemeeeee!
    Kom asseblief niet te bruin terug want de jaloezie kan het nu al niet meer houden..
    GENIETT!!

    xx Noortjeee

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anouk

Voor foto's kijk op mijn FB. Heb je me nog niet als vriendje? Voeg me toe! http://www.facebook.com/anouk.nabuurs

Actief sinds 06 Okt. 2012
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 6703

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2012 - 09 Januari 2013

Minor Pedagogiek - naar Kisumu, Kenia.

Landen bezocht: